Audi A3 jest jednym z największych sukcesów w historii niemieckiej firmy. Każda kolejna wersja tego produkowanego nieprzerwanie od 1996 roku samochodu odnosiła ogromny sukces i nic nie zapowiada, że zainteresowanie tym modelem miałoby się niebawem zmniejszyć.

Co więc stoi za takim sukcesem tego samochodu? Już pierwsze modele cechowała przede wszystkich dość duża niezawodność, atrakcyjna stylistyka, bogate wyposażenie oraz szeroki wybór ciekawych jednostek napędowych. Z każdą kolejną wersją było w tych kwestiach już tylko lepiej.

Pierwsza generacja, która do salonów sprzedaży weszła w 1996 roku sprzedała się w ilość prawie miliona egzemplarzy. Szeroka gama silników mogła zadowolić każdego kierowcę – najsłabsza jednostka benzynowa to 1.6 litra o mocy 101 koni mechanicznych, a wysokoprężna 1.9 TDI, gdzie pod maską pracowało 90 KM. Najmocniejszym silnikiem tego modelu był 1.8T S3, który mógł się pochwalić mocą aż 225 KM. Początkowo samochód dostępny był tylko w wersji trzydrzwiowej, ale po trzech latach od premiery pojawiła się wersja z pięcioma drzwiami. W 2000 roku samochód poddano lekkiemu liftingowi.

Na fali sukcesu „jedynki”, Audi w 2003 roku na rynek wypuściło jego nowszą wersję. Do oferty dołączył pięciodrzwiowy sportback z nieco większym bagażnikiem oraz kabriolet. Samochód nabrał nowocześniejszych kształtów, a jego wyposażenie wzbogacono o kilka nowinek technicznych.

Tym razem pakiet silników zaczynał się od benzynowego 1.2 TFSI (105 KM) i wysokoprężnego 1.6 TDI (90KM), a kończył na sportowym 2.5 litrowym silniku o mocy 340 KM w wersji RS3. „Dwójka” odniosła jeszcze większy sukces od swojego starszego brata, bo sprzedano ją w ponad dwóch milionach sztuk.

W 2012 roku podczas Salonu Samochodwego w Genewie zaprezentowano trzecią odmianę A3. Ponownie w ofercie znalazły się wersje 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, dwuosobowy kabriolet, ale dołączył do nich również sedan. Najnowsza odmiana A3 jest lżejsza od poprzedniczki o ponad 60 kilogramów, ale pod maską może kryć bardzo podobne jednostki – topowy silnik 2.0 TFSI ma moc 300 koni mechanicznych.

Zadbano również o oszczędniejsze motory. Spalanie wersji silnikowej 1.6 TDI szacuje się na nieco ponad trzy litry na 100 km, poza tym zaprezentowano wersję z silnikiem elektrycznym. A3 Sportback E-Tron, bo tak brzmi nazwa tego modelu, pod maską ma benzynowe 1.4 TFSI o mocy 150 KM, które wspomaga silnik elektryczny o moc 54 KM. Pozwala to na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 7.6 sekundy. Na jednym pełnym naładowaniu baterii, które można wykonać ze zwykłego domowego gniazdka w około 3 godziny i 45 minut, samochód potrafi przejechać na samym tylko silniku elektrycznym 50 km.

Wersja hybrydowa do sklepów trafi w tym roku. Patrząc na historię modelu A3, które pełna jest sukcesów, trudno nie liczyć, że i ta wersja przypadnie do gustu klientom. Zwłaszcza, że jak żadna inna nie jest ekologiczna, a przy tym dysponuje sporą mocą.