Jeśli myślicie, że o Jeanie Paulu Gaultierze powiedziano już wszystko, to jesteście w błędzie. Między 9 kwietnia a 25 sierpnia 2014 roku w londyńskiej Barbican Art Gallery będzie można sprawdzić, kto czego jeszcze nie wiedział o życiu i twórczości tego francuskiego kreatora. W tym bowiem terminie odbędzie się tam wystawa przybliżająca odwiedzającym jego świat i dokonania. Bliżej jej będzie do wielkiego modowego show niżeli do tradycyjnej ekspozycji w galerii sztuki.

Wydarzenie zatytułowano „The Fashion World of Jean Paul Gaultier From the Sidewalk to the Catwalk” („Świat mody Jeana Paula Gaultiera: od chodnika do wybiegu”). Jako że kreator słynie z tworzenia kostiumów scenicznych, niebanalnego podejścia do tego, co robi i co tworzy, zatem wystawa również przygotowana została w tej konwencji, przybierając formę nieco teatralną. Będzie to opracowana z rozmachem prezentacja dokonań designera w dziedzinie mody oraz efektów jego współpracy z czołowymi postaciami ze świata sztuki i fotografii poprzez dzieła i fakty. Odwiedzający będą mogli zatem zobaczyć aż 165 gotowych kreacji, które Jean Paul Gaultier, mistrz lekceważącego stylu, tworzył od 1970 roku do chwili obecnej, w tym kostiumy na trasy koncertowe Madonny, Kylie Minogue, dla odtwórców postaci z filmów Pedro Almodavara i wiele innych. Pokaz wzbogaci prezentacja materiałów fotograficznych i filmowych, będąca efektem współpracy kreatora z takimi sławami jak Miles Aldridge, David La Chapelle, Pierre et Gilles, Peter Lindbergh, Herb Ritts, Stéphane Sednaoui, Cindy Sherman i Andy Warhol.

Przy artyście tak niepokornym jak Jean Paul Gaultier, posiadającym wyjątkowo urozmaicony dorobek, byłoby rzeczą raczej dziwną, gdyby wystawa dotycząca jego dokonań twórczych wtłoczona została w tradycyjne ramy prezentacji sztuk i opowiadała o samym tylko rzemiośle tworzenia. Aby pojąć świat Jeana Paula Gaultiera, trzeba zobaczyć elementy tej rzeczywistości. Dopiero wtedy można zrozumieć, dlaczego o kreatorze mówi się, że obala kanwy mód, redefiniuje pojęcie płci i jest mistrzem występnej reinterpretacji kanonów kulturowych.