- Dobra, towary i prezenty luksusowe – SPEND IT - http://spendit.pl -

Miliony na sztukę przez Instagram

U nas Ministerstwo Kultury kupuje (po długich negocjacjach) zbiór arcydzieł kolekcji Czartoryskich za 500 mln złotych, co powoduje zaciekły spór polityczny, tymczasem w Stanach przed Świętami sprzedano błyskawicznie i po cichu obraz za 24 miliony dolarów, za pomocą mediów społecznych.
Jeden z byłych pracowników domu Christe’s [1], obecnie niezależny marszand, Brett Gorvy, wsiadając do samolotu lecącego do Hongkongu [2], zamieścił na swym Instagramowym koncie obraz mistrza boksu, Sugar Ray’a Robinsona, namalowany przez Jean-Michel Basquiat’a. 16 godzin później, kiedy po wylądowaniu sprawdził konto okazało się, że ma na nim aż trzy oferty od potencjalnych nabywców z pytaniem, czy i kiedy kupno dzieła jest możliwe. Jeden z nich ofiarował natychmiast 24 miliony dolarów i transakcja doszła do skutku już dwa dni później. W ten sposób obraz Basquiat’a został sprzedany za trzykrotność swej ceny z 2007 roku.
Sam Gorvy powiedział, że ten przypadek “pokazuje siłę mediów społecznych oraz zmiany, w jaki sposób ludzie dziś wydają pieniądze”. Szybkość i wysokość samej transakcji wzbudziła zamieszanie w światku artystycznym a także pojawiły się pytania, czy wielkie domy aukcyjne nie zaczną odchodzić do lamusa.