Wielu panów marzy o tym, by kupić sobie piękny motocykl i być królem szos. Jest coś takiego w motocyklach, że budzą tęsknotę za wolnością, swobodą, niezależnością. Nie ma czegoś takiego w samochodach. Są one przede wszystkim środkami komunikacji, którymi można się poruszać z punktu A do punktu B.

Motocykle to coś innego, czego nawet do końca się da się sprecyzować. Oczywiście są modele, które są szczególnym przedmiotem pożądania, chociaż ich cena zdecydowanie przekracza możliwości finansowe przeciętnego człowieka. Do takich należą niewątpliwie motocykle Harley-Davidson, które zaczęły powstawać na początku dwudziestego wieku. Pierwsze modele to były po prostu cztery silniki przypięte do ramy rowerowe. Jedna z anegdot mówi też, że pierwsze gaźniki do silników Harleya powstawały z pustej puszki po pomidorach.

Motocykle tej firmy to lata tradycji i poważnych osiągnięć konstrukcyjnych. Były one obecna na frontach pierwszej i drugiej wojny światowej. Stanowiły inspiracje w sztuce i muzyce. Potężna moc ich silników jest rozpoznawana przez wszystkich. Są królami amerykańskich szos i cieszą się nieprawdopodobnym poważaniem w Europie.

Ich cena jest oczywiście dość duża, ale prawdziwych fanatyków bynajmniej to nie odstrasza. Obecnie firma specjalizuje się w produkcji modeli motocykli ciężkich. Produkuje też akcesoria do motocykli. Polscy konstruktorzy Junaka wzorowali się w dużej mierze właśnie na Harleyu-Davidsonie.

Motocykl Junak miał być triumfem polskiej myśli konstrukcyjnej i powstawał niejako na zamówienie nowych władz. Był produkowanych w latach pięćdziesiątych w Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Podstawowy model to Junak M07, który został przeobrażony po kilku latach w model M10. Funkcjonowała też wersja ciężarowa B20. Konstruktorzy przygotowali też inne modele, np. model sportowy, ale nigdy one nie weszły do masowej produkcji. Junaki miały być odpowiedzią na motocykle amerykańskie, które cieszyły się wielkim zainteresowaniem.

Oczywiście w Polsce nimi nie jeżdżono, jednak wiadomości o Harleyach docierały i do nas. Junaki okazały się całkiem sprawnymi motocyklami, przeznaczonymi głównie dla milicji, wojska, a także do wszelkiej łączności. Obecnie posiadanie modelu Powojennego Junaka jest marzeniem prawdziwego fana motoryzacji. Jeszcze większym zainteresowaniem cieszą się przedwojenne motocykle Sokół.

Podstawowe modele tych motocykli powstawały w latach 1934 – 1939 w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie. W pierwotnym zamierzeniu były przeznaczone dla wojska. Najbardziej znanymi modelami były: Sokół 1000 i Sokół 600. Wysmakowana stylistyka, jakość materiałów użytych do konstrukcji, no i oczywiście legenda związana z Sokołami, jako prawdziwie polskimi konstrukcjami sprawiają, że jest to motocykl pożądany przez prawdziwych znawców tematu.

Co prawda wiele rozwiązań konstrukcyjnych użytych do produkcji Sokoła opiera się na amerykańskim Harleyu-Davidsonie, nie umniejsza to jednak rangi polskim konstruktorom. Po zakończaniu wojny produkowano nowy model Sokół 125. Obecnie są próby powrotu do tej konstrukcji, nie do końca jednak udane.

Za cenne informacje dziękujemy portalowi Portal-Sportów-Motorowych.pl .