W wydanym w 1976 roku zbierze esejów, znanym w Polsce jako „Superman w literaturze masowej”, włoski pisarz i naukowiec Umberto Eco, przypomina, że postać superbohatera towarzyszy ludzkości niemal od samych początków literatury. Dzisiejsze historie, które zapełniają karty komiksów to nic innego, jak tylko kolejne wersje przygód bohaterów znanych od starożytności. Opowieści o ich odwadze i brawurze są z nami od wieków i pełnią nadal tą samą rolę, odwołując się do tęsknoty za silnym obrońcą, który jest w stanie zaprowadzić ład i porządek.

Dokładnie takie same założenia przyświecają organizatorom wystawy „Comics Unmasked: Art and Anarchy„, zorganizowanej w British Library w Londynie. Prezentuje ona brytyjską szkołę komiksu, jednak nie koncentruje się jedynie na najbardziej znanych twórcach, znanych międzynarodowej publiczności, pokazuje również komiks artystyczny i awangardowy oraz korzenie samego zjawiska.

Za najstarsze brytyjskie komiksy uznano średniowieczne przykłady tzw. Biblii Pauperum, znanej głównie w Niemczech i Holandii, ale obecnej również w kulturze brytyjskiej. Było to rysunkowe przedstawienie biblijnych historii dla niepiśmiennego pospólstwa.

Wśród najbardziej cennych eksponatów znajdują się historie obrazkowe z brytyjskich gazet, które towarzyszyły medialnemu szaleństwu, jakie ogarnęło Londyn w latach 1888-91 w związku z morderstwami dokonywanymi przez seryjnego zabójcę, znanego jako Kuba Rozpruwacz. Osobami, których prace mają przyciągnąć współczesnych fanów komiksu są m. in. Neil Gaiman, Alan Moore i Grant Morrison. Ich komiksy, takie jak „Sandman”, „Strażnicy”, „V jak Vendetta” czy „Batman: Arkham Asylum” są znane również polskim miłośnikom historii obrazkowych.

Wystawa będzie otwarta do 19 sierpnia. Jako że jest ona poświęcona również komiksowi dla dojrzałego czytelnika, osoby poniżej 16 roku życia mogą ją odwiedzać jedynie pod opieką dorosłych.

zdjęcia: britishlibrary